Veelgestelde vragen aan Alva Charging Services

Heb je een vraag aan Alva Charging Services of wil je meer weten over wat je bijvoorbeeld kunt verwachten bij de installatie? We hebben de meest gestelde vragen voor je op een rij gezet in onderstaand overzicht. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met ons zodat we je snel verder kunnen helpen.

FAQ: Laadpas

Een laadpas vraag je aan via de Alva Charging Services online portaal. De portaal vind je hier: https://portal.alva-charging.nl/signup. Via de portaal is het eenvouding om zelf een laadpas aan te vragen.

Om te voorkomen dat de laadpas door iemand anders gebruikt kan worden moet deze in je persoonlijke account worden geactiveerd. Om dit te doen ga je naar het Alva charging services Dashboard en klik je op 'Mijn Passen', vervolgens klik je op 'Laadpas Activeren' en vul je hier zo nodig het nummer in dat op je laadpas of laad tag staat. 

Weet je niet zeker of je al een account hebt? Klik dan op 'wachtwoord vergeten' en vul je e-mailadres in. Mocht je al een account hebben dan ontvang je op deze manier een e-mail met een link waarmee je een nieuw wachtwoord kunt invullen zodat je alsnog kunt inloggen.

Natuurlijk streven we ernaar om onze dekking zo groot mogelijk te maken. Daarom kun je onze Alva laadpas ook buiten Nederland gebruiken! In de BeNeLux en in Duitsland heeft jouw pas vanzelfsprekend een geweldige dekking, maar wist je dat het inmiddels door heel Europa en zelfs wereldwijd mogelijk is om je EV op te laden met een Alva Charging Services laadpas? Momenteel bedraagt ons netwerk meer dan 200.000 laadpunten in 45 landen.

Alle bestellingen die wij op werkdagen voor 16:00 uur binnenkrijgen worden dezelfde dag nog verzonden! Voor bestemmingen in Nederland houden wij maximaal 2 dagen levertijd aan. Het kan soms langer duren, dit is afhankelijk van drukte bij de bezorgdienst. Heb je de pas na 5 dagen nog steeds niet ontvangen? Neem dan contact met ons op. We sturen dan een nieuwe pas voor je op.

Ga naar het portaal en log  in met de inloggegevens die je hebt ontvangen. In jouw persoonlijke dashboard kun je:

  • Laadsessies bekijken en exporteren
  • Een kaart met laadlocaties bekijken
  • Facturen downloaden (PDF)

Let op: Het dashboard werkt niet op Internet Explorer. Wij adviseren om Google Chrome te downloaden.

Laadpas kwijt? Dan raden we aan deze te blokkeren en een nieuwe te bestellen. Mocht je de pas toch weer vinden, dan kan deze weer gedeblokkeerd worden. Alleen de eigenaar van de account kan de pas blokkeren en deblokkeren.

Stap 1: Ga naar jouw Alva Charging Services account en login

Stap 2: Ga naar passen

Stap 3: Klik op de button block om de pas te blokkeren

FAQ: Laden en laadsessies

Dit heeft te maken met de laadpaal beheerder. Sommige beheerders sturen hun overzicht van alle laadsessies namelijk per maand. In dat geval wordt de laadsessie tussen de 1e en de 10e van de volgende maand zichtbaar in jouw account. Gelukkig sturen de meeste beheerders de sessies realtime door.

Wanneer je je eerste oplaadsessie hebt afgerond, zie "laatste laadsessie" onderaan het scherm. Als je op die tegel tikt, krijg je een overzicht met totale besparingen en sessie details.

Houd rekening met het volgende: CPOs hebben tot 3 maanden na de originele sessie datum de mogelijkheid om sessies na te sturen. Soms is een laadpaal voor een langere periode offline waardoor de sessies pas later doorgestuurd kunnen worden.

FAQ: Facturatie en verrekeningen

De thuislaadvergoeding wordt maandelijks uitgekeerd, op het bij ons bekende IBAN-nummer. Houd er rekening mee dat de uitbetaling altijd in de opvolgende maand wordt uitgevoerd. Om er zeker van te zijn dat de uitbetaling plaats kan vinden, is het van belang dat het juiste IBAN-nummer is ingesteld. Dit kan eenvoudig in het online portaal via: “Profiel en instellingen” ➜ “Uitbetaling laadsessies”.

Zodra wij van alle laadpaal beheerders de laadsessies hebben ontvangen starten wij de facturatie. Je krijgt een e-mail met de factuur. Wij factureren altijd tussen de 12e en de 16e van de maand.

Bij Alva charging services betaal je nooit voor wat je niet verbruikt. Dit houdt in dat wij je altijd pas achteraf een factuur sturen voor de geladen kWh’s.

Wanneer je een laadpaal abonnement voor het einde van de looptijd beëindigt, worden de resterende termijnen op jouw laatste nota in rekening gebracht.

In jouw Alva charging services account heb je toegang tot de laadpaal. Hier staat een tarief ingesteld. Het totale bedrag van de laadsessie wordt op basis van dit tarief en de hoeveelheid geladen kWh uitgerekend. De kosten worden op basis hiervan automatisch verrekend.

De laadpas die je gebruikt staat gekoppeld aan het account van jouw werkgever/bedrijf. De laadsessies worden geregistreerd op de laadpas en maandelijks in rekening gebracht. Van alle laadsessies die thuis hebben plaatsgevonden wordt een zo genoemde 'self-billing invoice' aangemaakt.

Dit gebeurt op of rond de 1e van de maand. Het bedrag wordt dan binnen 6 weken uitgekeerd, meestal in de eerste week van een nieuwe maand.

(Bijvoorbeeld: Je vergoeding voor de laadsessies van januari worden uitgekeerd in de eerste week van maart.)

De inkomstenfactuur vind je terug in je online omgeving op de Alva Charging Services portaal.

Op basis van de gebruikte laadpas kan Alva Charging Services de laadsessies van gasten doorsturen naar de juiste provider. Elke maand wordt de totale som van laadsessies die hebben plaatsgevonden op de laadpunten uitgekeerd aan de eigenaar van de laadpalen.

Het tarief dat je ontvangt voor de geladen kWh's is veelal een bedrag dat in overleg met je werkgever wordt vastgesteld. Alva charging services stelt iedere maand namens jou een factuur op aan Alva charging services die wij vervolgens vergoeden. Dit noemen we een self billing invoice en over dit bedrag wordt geen BTW geheven. Dit heeft ermee te maken dat jij als particulier geen BTW kunt heffen aan een bedrijf. Het tarief dat je met je werkgever afspreekt als vergoeding kan dus het beste jouw totale stroomprijs zijn inclusief alle heffingen en belastingen.

Alva charging services brengt het bedrag op jouw factuur vervolgens inclusief BTW in rekening bij jouw werkgever en jouw werkgever kan deze btw vervolgens weer terugkrijgen.

Nee, dan kan je de BTW niet terugvragen. Dit betekent dus dat je 21% meer kwijt bent. In dat geval kun je het beste ieder jaar een overzicht exporteren uit je Alva charging services dashboard en privé een declaratie indienen bij je eigen onderneming. Hierdoor betaal je niet meer dan nodig en is je administratie fiscus proof!

Als jouw laadpaal verbonden is met Alva kun je toegangsgroepen aan maken. Een toegangsgroep bestaat uit laadpassen die mogen laden op de laadpaal waar de toegangsgroep aan gekoppeld wordt. Er zijn twee mogelijkheden:

  • Groep met RFID passen die gratis mogen laden. Dit kunnen alle soorten RFID passen zijn. Je voegt deze toe op basis van het UID (interne chip) nummer. Je kan ook een CSV importeren met een batch van deze nummers. Dit is alleen mogelijk als je in het bezit bent van RFID-reader. Hiermee kun je de chip uitlezen en toevoegen aan het platform. Ben je niet in het bezit van een RFID-reader dan dien je contact op te nemen met Alva.
  • Groep van users die gekoppeld zijn aan de hoofdaccount. We spreken hier over interne verrekening omdat er een Alva laadpas wordt gebruikt.

Verder kan de toegangsgroep privé zijn of niet. Een groep die privé is kan alleen jij zien en toevoegen aan jouw laadpaal. Een groep die gedeeld is kan door alle gebruikers van het account bekeken en toegevoegd worden.

Hoe stel je een toegangsgroep in?

  1. Ga naar jouw Alva portaal en log in;
  2. Ga naar 'Mijn Locaties', kies ‘Mijn toegangsgroepen’ en klik op '+ New Access Group';
  3. Selecteer welke groep je wilt aanmaken (RFID of Users), geef de groep een naam en sla deze op;
  4. Klik op de naam van de groep en voeg de users toe;
  5. Ga naar 'Mijn locaties'. Klik vervolgens op je locatie en ga naar 'Prijs instelling', klik daarna op het tandwieltje om jouw toegangsgroep toe te voegen.

Laadpassen toevoegen zonder zelf het UID te achterhalen? Dat kan!

Start een sessie via roaming, of via free charging. Ga naar 'Sessies', klik op 'add to access group'.

Importeren van toegangsgroepen

Dit kan alleen met toegangsgroepen met het type RFID Tags (laadpassen & tags). Om in één keer een grote batch laadpassen of tags toe te voegen aan de toegangsgroep kun je gebruik maken van de import functionaliteit. Klik op je toegangsgroep en klik dan op 'Importeer toegangsgroep'.

Je import bestand maak je zoals hieronder vermeld. In de Kolom: 'NAME' vul je opeenvolgend in de namen / beschrijvingen van de RFID Tags. In de kolom 'UID' vul je de RFID chipcodes in. Let op: Iedere regel / rij hoort bij elkaar. De naam uit regel twee wordt de beschrijving van het UID in regel 2. Sla het bestand op als .csv bestand. Dit is het bestandstype dat je kunt importeren.

Voorbeeld CSV bestand:

NAME

UID

Reservetag Balie

04580000CP1095

Custom Pricing

Wil je een ander tarief dan het roaming tarief rekenen naar een Alva gebruiker? Dat kan, hiervoor maak je een toegangsgroep aan met het type users. De gebruiker die je hier aan toevoegt kun je een gedifferentieerd tarief geven.

Let op: custom pricing is alleen beschikbaar voor bepaalde abonnementen.

Om custom pricing toe te passen volg je onderstaande stappen:

  1. Ga naar 'Mijn Toegangsgroepen';
  2. Klik op '+ Nieuwe Groep';
  3. Selecteer het type "Gebruikers", geef een naam aan de groep en klik op opslaan;
  4. Klik op de naam van de toegangsgroep;
  5. Klik op '+Nieuw Lid';
  6. Selecteer "External User";
  7. Vul het e-mailadres in van de Alva gebruiker;
  8. Selecteer het prijs type "Custom";
  9. Geef de prijs per kWh mee;
  10. Vergeet de toegangsgroep niet aan de laadpaal te koppelen zoals hierboven uitgelegd.

Wil je verrekenen zonder dat anderen gebruik kunnen maken van jouw laadpunt?

  1. Ga naar 'Mijn Toegangsgroepen';
  2. Klik op '+ Nieuwe Groep';
  3. Selecteer het type "Gebruikers", geef een naam aan de groep en klik op opslaan;
  4. Klik op de naam van de toegangsgroep;
  5. Klik op '+Nieuw Lid';
  6. Selecteer "Gebruiker";
  7. Selecteer de gebruiker die de laadpas heeft;
  8. Selecteer het prijs type "Custom";
  9. Geef de prijs per kWh mee;
  10. Vergeet de toegangsgroep niet aan de laadpaal te koppelen zoals hierboven uitgelegd.

FAQ: Laadpaal storing & installatie

In veel gevallen is een storing eenvoudig zelf op te lossen. Op onze storingspagina vindt je de stappen die je kunt doorlopen om de storing te verhelpen. Lukt het niet om de storing te verhelpen, dan vertellen we je op die pagina natuurlijk ook wat de volgende stappen zijn. 

Kijk snel op de storingspagina voor meer informatie.

Belangrijk voor tijdens de afspraak:

Aanwezigheid

Tijdens de werkzaamheden dient er iemand van 18 jaar of ouder aanwezig te zijn.

Meterkast leeg en bereikbaar

Wilt u ervoor zorgen dat de meterkast leeg en goed toegankelijk is zodat de monteur de werkzaamheden zorgvuldig en veilig kan uitvoeren. Kijk of de meterkast makkelijk open kan en of de ruimte rondom de meter vrij is.

Korte stroomonderbreking

Houdt u er rekening mee dat tijdens de werkzaamheden de stroom eraf zal gaan. Dit duurt gemiddeld zo’n 30 minuten. Als wij klaar zijn gaat de stroom er weer op. Zorg daarom dat de telefoon en eventueel laptop opgeladen zijn.

FAQ: Stekker app

Alva heeft een integratie met Stekker gemaakt. Zo wordt het nog makkelijker om jouw auto slim op te laden. Door onze integratie hoef je niet meer het batterijniveau in te geven in de Stekker app. Belangrijk is wel dat je zowel bij Alva als bij Stekker een account hebt.

Let op: Stekker werkt momenteel met de laders van Alfen, Ecotap en Wallbox.

Zo koppel je Stekker aan jouw Alva account:

  1. Ga naar https://portal.alva-charging.nl/smart-charging/pairing. Nog geen Alva account? Meld je hier aan;
  2. Selecteer 'Pair' voor de laadpaal waar je slim mee gaat laden;

  1. Selecteer "Stekker" in het dropdown menu;
  2. Nu moet je een code invullen. Deze vind je op het startscherm van de Stekker app;

5.       Nadat de code is ingevuld klik je op 'activate'. Nu staat alles goed ingesteld!

Absoluut. Je kunt nog steeds de originele app gebruiken die bij het voertuig is geleverd.

Stekker.app heeft zijn eigen integratie die met voertuigen van verschillende autofabrikanten werkt. Deze verbindingen werken allemaal tegelijkertijd. Als je toch wil stoppen of starten met het opladen van uw auto op afstand, kan het voorkomen dat Stekker.app dit terugdraait (als dat de manier is om te voldoen aan uw oplaadvoorkeur zoals aangegeven in Stekker.app). In dat geval is het beter om eerst de slimme laadsessie uit te schakelen via Stekker.app en daarna het laden te starten/stoppen vanuit de "voertuig-app".

Ja dat kan! Wij sturen de laadsessies via de laadpaal of via de auto. Als je geen slimme EV hebt, dan sturen wij de sessie aan via de laadpaal. Wel zal je dan zelf even aan moeten geven hoe vol de accu is wanneer je de laadsessie begint. Dit kan eenvoudig in de Stekker.app.

Jouw vraag niet gevonden?

Dat kan gebeuren natuurlijk. We helpen je graag verder met je vraag. 

Neem contact met ons op

Volg ons



Contact

Alva charging services B.V.
Pyriet 5
9207GK Drachten

T 0850163611
support@alva-charging.nl

Deze site wordt beveiligd door reCAPTCHA en het Google Privacy-beleid en de servicevoorwaarden zijn van toepassing.